Tuesday 15 November 2011

Litt om hekling.

Da jeg først begynte med hekling for nesten tre år siden var dette en helt ny verden for meg. Håndarbeid hadde før den tid vært nesten ikkeeksisterende her i huset, med unntak av et par broderte duker. Men ettersom jeg som gravid vandret inn i forumverdenen og så andre legge ut bilde etter bilde av sine lekre kreasjoner vokste lysten til å begynne med håndarbeid. Strikking hadde jeg prøvd på før, og det var, og er fremdeles, noe jeg ikke er så veldig glad i. Hekling derimot virket ikke uoverkommelig og det var lysten på en sjiraff som startet det hele. Etterhvert har jeg lært og fått erfaringer som jeg har tatt med meg, og jeg tenkte å dele litt av dette.




Aller først vil jeg vise fram garnlageret mitt, eller litt av det. Fram til i sommer har det bare ligget i diverse plastposer her og der, tatt utrolig mye plass og ikke minst vært vanskelig å finne når jeg trengte noe. Da vi var på ferie i Danmark i sommer kommer jeg over denne Oilily strandbagen som jeg med en gang så at måtte være perfekt til alle garnnøstene mine. Her får alt plass og enda er den ikke helt full. Det er kanskje ikke så velorganisert, men alt er på ett sted så jeg finner det raskt, og ikke minst ser det betydelig penere ut enn ørten plastposer. Denne bor i kjellerstua og så har jeg en kurv jeg bruker til det prosjektet jeg til enhver tid jobber med som får bli med meg opp i stua hvor jeg sitter og hekler.





Litt av samlingen min. Man får raskt utrolig mye garn når man driver med ulike prosjekter. Det jeg har heklet mest av er amigurumier og jeg har sett at det er ulike meninger om hvilke garn som egner seg best til dette. Da jeg først lærte meg hekling leste jeg at akrylgarn er best til amigurumier siden det ikke strekker seg slik bomull og ull gjerne gjør. Dette fikk jeg jo erfare da jeg heklet sjiraffen min i bomullsgarn og ikke stappet den godt nok. Med årene har den blitt ganske slapp. Akrylgarn fant jeg imidlertid lite av i butikkene og i allefall ikke i et stort utvalg av farger, jeg synes dessuten ikke akrylgarn er noe særlig å jobbe med og valget falt derfor raskt på bomull likevel. Selv om det strekker seg er det ikke noe problem bare man stapper dem godt nok.
Jeg begynte raskt å hekle med Gjesdal Bomull Sport som bl.a. kan bestilles via Ellos eller kjøpes på Bogerud. Det er et garn jeg bruker utrolig mye av og er førstevalget når det gjelder amigurumier. Til tepper og klær velger jeg derimot noe annet siden dette ikke er så mykt som jeg liker at det skal være. Hovedgrunnen til at valget falt på Bomull Sport er fargeutvalget. De har massevis av farger (og har nå endelig kommet med grått!) og det gjør det enkelt å hekle fargerike amigurumier uten at man trenger å blande ulike garntyper. Hvis andre amigurumiheklere fremdeles ikke har funnet veien til dette garnet kan jeg anbefale det på det varmeste.


Nest etter sjiraffen var det et bestemorteppe som heklelysten. Jeg begynte ganske raskt på et teppe som (fremdeles ikke er ferdig...) og jeg oppdaget raskt hvor utrolig kjedelig det er å hekle en hel bunke med ruter sammen på slutten. Gleden ble derfor stor da jeg hørte om join as you go, hvor man som teknikken heter hekler rutene sammen mens man jobber. Jeg brukte denne metoden på det japanske blomstersjalet og det var så utrolig mye bedre enn å vente med sammenhekling til slutten. Nå ble det mer variasjon i arbeidet samtidig som man kan se at arbeidet vokser jevnt og trutt og ikke bare ser en bunke ruter som bygger seg opp uten at man får noen følelse for det ferdige arbeidet.
Å hekle sammen underveis er veldig lett. Her er noen (dårlige, dessverre) bilder av hvordan jeg har gjort det med bestemorruter. Du hekler rutene ferdig til og med nest siste rad.

Hjørnene i bestemorruter består av tre staver, en eller to luftmasker, og tre staver til. Du hekler fram til og med de tre første stavene og hekler så en luftmaske.


Stikk heklenålen inn i hjørnet der ruten skal festes og hekle en kjedemaske om hjørnet. Fortsett så på den første ruten og hekle tre staver gjennom første luftmaskebue.


Stikk så heklenålen gjennom første luftmaskebue på den andre ruten og hekle igjen en kjedemaske rundt luftmaskebuen. Fortsett slik bortover, tre staver gjennom luftmaskebuene og fest med en kjedemaske om luftmaskebuen på den andre ruten.


Når du har kommet til slutten av sammenheklingen hekler du ruten ferdig som vanlig.


Slik ser det ut når det er ferdig.

Løse tråder prøver jeg i størst mulig grad å hekle inn i arbeidet mens jeg jobber. Jeg fester trådene og holder dem bak arbeidet mens jeg hekler videre. Det går av seg selv og man slipper igjen kjedelig arbeid med å bare feste tusenvis av løse tråder på slutten.

No comments:

Post a Comment