Monday 26 April 2010

Min første amigurumi

Jeg har blitt litt hekta på amigurumi, som er heklede kosedyr/dukker. Jeg kan ikke strikke (annet enn tepper, men det er så kjedelig) og kan bare brodere hvis det er slike pakker med ferdige mønstre jeg skal følge, men hekling får jeg til. Det aller første hekledyret jeg laget var denne sjiraffen (oppskriften fant jeg her). Det er vel strengt tatt ikke en ekte amigurumi siden kriteriene ikke er oppfylt (hodet skal være større enn kroppen og øyne og nese skal stå på linje), men jeg synes den er fin likevel. Jeg gjorde imidlertid en feil, nemlig å ikke stappe den tett nok med vatt. Senere leste jeg i en oppskrift at man skulle dytte inn mer vatt enn man trodde man trengte, og så litt til. Det var i grunnen et godt tips for det man har heklet strekker seg jo etterhvert. Sjiraffen min har derfor blitt litt slappere siden jeg laget den, men er jo ikke så mye jeg får gjort med det nå. Det var i allefall godt jeg skjønte det innen jeg begynte på neste dyr, så den har så langt heldigvis beholdt formen.


2 comments:

  1. Så fin den ble!
    Min har også blitt litt slapp nå, og jeg leste om det med å stappe mer enn nok fyll, men leste det først når jeg skulle hekle fast hodet. Da er det jo umulig å komme til godt med fyll helt nederst. Må lage en til senere ;) De blir jo skikkelig artige!

    ReplyDelete
  2. Åå så søte hekledyr du lager! Ble virkelig inspirert til å prøve selv. Takk for at du linker til oppskrifter. :)

    ReplyDelete