Sunday 13 June 2010

Vårrullrulling.

I dag har vi hatt hjemmelagede vårruller til middag, og det var rett og slett nydelig. Har lagt ut selve oppskriften på matbloggen her, så den skal jeg ikke gjenta, men jeg vil vise litt flere bilder av hvordan de ble laget.
Selve vårrullarkene/wontonarkene har jeg ikke laget selv. De måtte jeg lete vel og lenge etter. Jeg fant rispapir flere steder, det kan man fint bruke, men jeg synes ikke de smaker like bra så jeg ville helst ha de riktige arkene. Jeg har trålet butikker en god stund nå før jeg fikk den gylne idé å dra til Grønland (i Oslo) og se i alle de butikkene som selger utenlandsk mat, og der fant jeg omsider det jeg lette etter.
Selve fyllet komponerte jeg selv, jeg bare plukket ulike grønnsaker jeg liker og som jeg tror passer godt og så hadde jeg i kylling og søt chilisaus for god smak. Fyllet laget jeg på forhånd, og så laget jeg vårrullene og stekte dem rett før vi skulle spise, så det var egentlig ganske raskt gjort. Jeg laget så mange at jeg droppet tilbehør (utenom mer søt chilisaus til dipping), men man kan godt servere dette med ris eller nudler, wokede grønnsaker og en eller annen saus.

Fyllet som stekes. Jeg har ingen wok, men en vanlig stekepanne fungerer like bra.

Litt fyll legges på et vårrullark. Hvis det er mye væske i pannen pass på at du ikke får med deg noe av dette når du fyller arkene, da blir de bløte og revner lett.

Hjørnet nærmest deg brettes oppover, så hver av sidene innover, og så rulles alt oppover til slutt. Pensle kantene med litt vann, så limes de bedre sammen.

Ferdigbrettet vårrull klar til steking.

Og det endelige resultatet. Sprø vårruller med kjempegodt fyll.

2 comments:

  1. Tusen takk for tipset! Den bloggen var virkelig bra ja! : )

    De vårrullene så også veldig gode ut! :D

    ReplyDelete
  2. Vårruller har jeg også laget, er så heldig å ha lokalt en allsidig kjøpmann ,-) Glad i hekling jeg også, det har jeg fra min mormor. Mamma var racer med pinnene. Hekling er liksom så greit å bli ferdig, mye planer i hodet. Ha en fin ukestart.

    ReplyDelete