Friday 14 October 2011

Uglepute

Mitt siste bokkjøp var ganske impulsivt. Jeg bladde gjennom en heklebok (Little Crochet av Linda Permann) og så bilde av en uglepute og visste at den måtte jeg hekle. Vel hjemme tok jeg meg mer tid til å titte og fant flere andre oppskrifter som var fristende, så det føltes ikke helt bortkastet likevel. Jeg likte fargene på uglen i boken og bestemte meg for å kopiere den. Jeg lette en stund etter rett garn og valget falt på Mitu Alpakka fra Rauma. Fargene var herlige, spesielt blåfargen elsker jeg. Uglen var veldig rask å hekle, det tok meg tre kvelder (og jeg hekler ikke spesielt fort). Jeg gjorde en ting ganske annerledes. I følge oppskriften skal man sy en pute som skal passe inn i uglen og sy en glidelås i toppen slik at uglen blir putetrekket. Det orket jeg ikke, så i stedet fylte jeg uglen med hobbyvatt og heklet den helt lukket.

Jeg er veldig fornøyd med resultatet, men litt usikker på om den skal bo i stua eller kjellerstua. Thomas likte den med en gang og kalte den øyeblikkelig for uglepappa (mens den herlige fargerike uglen jeg kjøpte på Ark for en stund siden ble babyugla, jeg tror han er påvirket av bøkene om Lille Ugle som vi leser for ham) og han erklærte straks at jeg måtte lage uglemamma også. Det må jeg selvsagt, spesielt siden det gikk så raskt. Jeg har akkurat kjøpt ny ladning Mitugarn i rosa og lilla, så en eller annen gang de nærmeste dagene blir hun nok presentert her. Ellers er det fryktelig kaldt her for tiden. Det var -3 da vi stod opp kl 8 i morges og vinteren er visst uunngåelig. Jeg tror det er på tide at jeg får fart på bølgeteppet mitt slik at jeg har noe lekkert å krype inn under når jeg slapper av i godstolen på kalde vinterdager.


No comments:

Post a Comment