Saturday 30 October 2010

Halloween.

I morgen er det Halloween. Jeg ser at det er svært delte meninger om den tradisjonen. Noen mener det er en amerikansk styggedom som vi på død og liv ikke bør ta til oss (tviler sterkt på at alle veletablerte tradisjoner i Norge er opprinnelig norske, men det er nå engang slik at alt som er nytt trenger tid på seg), og andre synes det er morsomt. Jeg har ikke noe stort forhold til Halloween, men synes det er litt koselig. Jeg har bøtta full av snop klare til besøk i morgen. Kanskje når barna blir eldre lager vi Halloweenfest hjemme, med kostymer og ekle kaker? Enn så lenge foregår det ganske rolig hos oss.




I år bestemte jeg meg for å prøve gresskarutskjæring for første gang. Jeg valgte meg et greit eksemplar på butikken og satte i gang.



Her er utgangspunktet. Greit å ha plast eller avispapir under, det kan bli griseri.


Skjær først av et lokk på toppen. Ikke skjær rett nedover, da detter lokket nedi gresskar. Skjær heller litt på skrå innover og nedover et stykke rundt stilken. Hullet trenger ikke være så stort, men nok til at du får hånden nedi for å få ut innmaten.
Deretter er det bare å begynne gravingen (husk å skrape av undersiden av lokket også).
Det første som møter deg er trådete innmat med masse gresskarfrø innimellom. Ikke kast dette. Gresskarfrø smaker nydelig ristet i panne eller ovn (gjerne med litt krydder på, eller bare olje og salt), som snacks eller f.eks. strødd på salater. Dra/skyll av trådene slik at gresskarfrøene blir rene. Gresskarinnmat brenner seg når du steker frøene, så er ikke noe godt å ha med. Når du har skrapt ut alle trådene kommer du til selve gresskarkjøttet. Det kan være litt hardt og jeg synes det var lettere å bruke en iskremskje for å få ut. Gresskarkjøttet er selvsagt veldig brukbart til mye rart. Selv brukte jeg en tredel til å bake en kake (skal vise den og de ristede frøene i morgen) og frøs ned resten til jeg har funnet noen spennende oppskrifter jeg vil prøve.

Når du har fått ut nok av gresskarkjøttet er det på tiden å skjære ut ansiktet. Det er lurt å tegne det opp på utsiden først. Skallet er litt hardt å komme gjennom, men har du en litt kort skarp kniv går det veldig greit. Siden dette var min første gang valgte jeg et helt enkelt ansikt, men du finner nok av inspirasjon på nett hvis du føler deg kreativ. Til slutt må du lage et luftehull i lokket, omtrent rett over der flammen fra lyset vil treffe.

Her er de vaskede frøene og innmaten jeg skrapet ut. Jeg kjøpte et seks kilos gresskar og fikk omtrent 1,5 kg gresskarkjøtt ut (kunne sikkert skrapet ut en del mer, men det orket jeg ikke).

Selv om det ikke er Halloween før i morgen måtte jeg teste ut lykten litt i dag. :-)

No comments:

Post a Comment