Sunday 31 October 2010

Halloween - del 2.

Nå har jeg tatt bilde av det jeg ellers laget av gresskaret mitt. Må si det er en egen glede ved å bruke alle deler av gresskaret til noe, enten det er mat eller dekorasjon, ingenting går til spille.





Frøene lot jeg først ligge over natten i saltvann. Det er ikke nødvendig, men jeg leste et sted at det deaktiverer noen enzymer i frøene som kan irritere magen og at det dessuten framhever smaken. Etterpå tørket jeg frøene, blandet med litt olje og salt og strødde utover et bakepapirkledt stekebrett. Så stekte jeg dem ved 180 grader i ca 30 minutter, og rørte litt i dem hvert tiende minutt. De ble sprø og kjempegode, minner litt om popcorn i smaken.





Gresskarkjøttet delte jeg i tre deler. To av dem frøs jeg ned til senere bruk, den siste brukte jeg til å lage gresskarkake (oppskrift i matbloggen min). Den ble virkelig saftig og god! Jeg kunne sikkert dekorert den litt mer i tråd med Halloween, men jeg synes det enkle ofte er det beste. Denne kaken skal definitivt lages igjen.

No comments:

Post a Comment