Saturday 17 December 2011

En uke igjen.

Tenk at det bare er en uke igjen til julaften. Torsdag kveld toger familiebesøket inn, så da må alt av rydding, vasking og baking være klart, og vi har ikke begynt på noe av det. Bakingen starter i morgen og mannen har juleferie fra onsdag, så torsdag blir den store rydde- og vaskedagen.

Det begynner å bli slunkent i julekalenderen. Det er nesten litt vemodig at det er så kort tid igjen, jeg vil at tiden skal gå litt saktere. Hele desember med alle forberedelsene, stemningen og det å glede seg er så magisk, nesten mer spennende enn selve julen.


I dag kom sviblene på plass. Det blir ikke ordentlig jul uten den herlige duften av blomstrende svibler.


En ensom liten juleugle henger i stuevinduet.



Så, en uke igjen altså, og hva er klart? Hva mangler?

* Julegaver. Absolutt ALLE er ikke bare innkjøpt, men også ferdig innpakket. Veldig fornøyd med det. :-) Har funnet mange fine gaver i år og gleder meg til å se dem bli pakket opp.

* Julebaksten har jeg ikke begynt på, skal bake syv slag i år (pepperkaker, kransekakestenger, kokosmakroner, havreflarn, biscotti, shortbread og brune pinner/kolakaker, oppskrift på alle disse finner dere på matbloggen min). Tenkte jeg skulle begynne i morgen og ta ett til to slag per dag til torsdag. Men jeg har fått tak i smør! Snappet med meg et kilo i forrige uke og i dag mens vi frustrerte stod på butikken og så på tomme smørhyller sa en snill mann at han hadde nettopp kjøpt masse smør på en annen butikk i nærheten og vi skyndte oss dit og hamstret litt. Veldig fornøyd, og tusen takk til den snille mannen som tipset oss.

* Handling. Det går mye mat i julen og vi har dessuten et stort koldtbord som følger oss som frokost og kveldsmat hele juleuken. Der har vi bl.a. diverse spekemat, oster, potetsalat, rødbetesalat, julepostei, røkelaks, sild, hjemmelaget majones, nystekt brød hver dag ++. I tillegg til julemiddager og uante mengder julesnop er det mye som må handles inn. Jeg er omtrent halvveis der tenker jeg. Alt av snop og snacks er innkjøpt, en ti kilos kalkun ligger i fryseren og jeg har kjøpt alt av spekemat, ostekjeks, vin og brus o.l. som holder seg lenge.

*Juletreet, det ble kjøpt i går. Vi har en forkjærlighet for den gode gamle granen. Den lukter så herlig og det gir så god julestemning. Det kommer aldri edelgran inn i vårt hus, det må lukte jul rett og slett. Temperer man juletreet og vanner det rikelig gjennom julen er det heller ikke noe strev med dryssing.

Da håper jeg alle andre også er godt i gang med juleforberedelsene, eller i allefall ikke føler noe stress, og husker på å kose seg masse også.

No comments: