Saturday 30 July 2011

Kjellerstua.

I sommerferien hadde vi planer om å pusse opp de to siste uoppussede rommene i huset: kjellerstua og vårt soverom. Kjellerstua stod først på planen. Dette rommet er forsåvidt ikke så veldig mye i bruk foreløpig. Det er for det meste kontor, og nå blir det også gjesterom og ettersom ungene blir større tenker jeg det blir brukt mer av dem.
I kjellerstua var det opprinnelig god gammeldags panel, noe jeg ikke kan fordra i sin naturlige farge, men som jeg synes er veldig pent når det er malt. Så det var det første som stod på planen. Opprinnelig skulle vi også bytte gulvteppet, men etter at alt var over orket vi ikke bruke mer tid på oppussing, så det får vente litt til.

Først noen bilder fra hvordan det så ut før. Egentlig glemte jeg helt å ta før-bilder, men jeg hadde heldigvis noen bilder jeg hadde tatt rett før jul for to år siden etter at jeg hadde ryddet litt (ja, dette er faktisk ryddig til kjellerstua å være). I tillegg til roterommet har det en tendens til å bli dumpingplass til det meste, for det har en ganske praktisk plassering som et av de nærmeste rommene til gangen der vi kommer inn.



Og slik ble det etterpå. Vi har kjøpt inn en sovesofa som gjester kan sove på (den fikk vi testet ut mens vi malte soverommet vårt, og den var ganske grei). Som dere ser fra før-bildene stod det også en fryser i det ene hjørnet, den ble nå endelig flyttet til roterommet. Da fikk vi flyttet bokhyllene til hjørnet fryseren stod og frigjort litt plass ellers. Jeg har ikke fått ryddet skikkelig i kjellerstua etter oppussing og ommøblering, så det er ikke helt som det kommer til å bli ennå.

Det er lite naturlig lys i kjellerstua, til tross for to vinduer. Det ene vinduet havner under verandaen, som er bygget rundt to sider av huset (har alltid lurt på hvorfor de gadd å sette vindu der når verandaen er rett over). Der er det naturlig nok ikke så mye lys. Det andre vinduet (i hjørnet over sofaen) har vi fjernet og i stedet satt inn kattedør (hylla under fungerer som trapp). Det var det beste alternativet, for vi ville ikke lage hull i verandadøren, og ingen andre steder egnet seg. Men det fungerer forsåvidt utmerket. Da kommer kattene rett ut i hagen, og ikke på forsiden hvor gata er

Nå kjenner jeg at jeg er uendelig glad for at vi ikke skal male vegger på mange år, det er ufattelig kjedelig, men jeg er fornøyd med resultatet og synes det har blitt både lysere og koseligere.



1 comment:

  1. Fint det ble! Har sendt deg en mail på den adr som er her på bloggen din ;) Klem fra Beate

    ReplyDelete