Monday 11 November 2013

Snøkrystaller del 1.

En gang i september/oktober fikk jeg en idé om å hekle julepynt som jeg kunne henge i en lang snor på stua. Først tenkte jeg på stjerner og snøkrystaller, men da jeg begynte å kikke etter oppskrifter på nett (og begynte med snøkrystallene) ble jeg helt overveldet over hvor mange som fantes og hvor fine de var at jeg bestemte meg for å droppe stjernene og bare hekle snøkrystaller. Det er kanskje mer vinterlig enn julete, men rødt og hvitt er julefarger og jeg synes de passer bra som julepynt likevel. :-)
Jeg brukte en dag eller to på å plukke ut oppskrifter på nett. Jeg landet til slutt på 40 stykker. Underveis i heklingen ble imidlertid antallet redusert til 31, det var rett og slett fordi en del av dem var for kjedelige og fiklete å hekle at jeg ikke orket.  Jeg har her stivet dem med potetmel og blokket etterpå, men jeg synes ikke de er stive nok. Jeg orker ikke dille med sukkervann så jeg skal teste ut strykestivelse og se om de blir stive nok da. Jeg har kjøpt "usynlig" tråd som de skal henges i, og jeg gleder meg til å se resultatet en gang i desember.

Snøkrystallene er forresten heklet med rødt og hvitt heklegarn fra Sandnesgarn, med 1,5 mm heklenål.

 Med unntak av snøkrystall nr 12 (som du finner oppskrift på her) og siste snøkrystall (som du finner oppskrift på her) er alle oppskriftene hentet fra Snowcatcher (og det finnes mange mange flere der).

Her kommer første del av snøkrystallene.


No comments:

Post a Comment