Friday 26 July 2013

Ugleteppe.

Selv om jeg ikke har blogget på altfor lenge har ikke heklenålen ligget stille av den grunn. Det første jeg vil vise fram er et teppe jeg har heklet til Alva. Ut fra hva jeg kan se i butikker og på andre blogger er jeg ikke den eneste som er glad i ugler og da jeg så dette teppet visste jeg at jeg måtte ha det.
Hekleoppskriften kjøpte jeg på etsy.com (søk på owl obsession). Jeg har heklet det i Drops Baby Merino. Deilig og mykt, og fargene er herlige. Siden det garnet er tynnere enn garnet brukt i oppskriften måtte jeg lage flere lapper så det skulle bli stort nok. Det ble derfor en ekstra rad både på langs og på tvers. Det gikk overraskende raskt å hekle, og bunkene med lapper vokste fort.
Når lappene endelig er ferdigheklede kommer så prosessen med å sette dem sammen slik at det ser pent ut og de ulike fargene blir noenlunde fordelt utover teppet. Et tips er å ta bilde og bruke det som referanse slik at du hekler lappene sammen riktig, og så stabler jeg også lappene sammen i bunker som gjør det enkelt å vite hvordan de skal hekles sammen.
Å hekle/sy sammen lappene er den kjedeligste og mest langtekkelige delen, men endelig var det gjort og så mangler bare en kant rundt og det ferdige resultatet kan vises fram. Jeg er så fornøyd. Uglene er kjempesøte og jeg blir så glad av fargene. Alva har brukt teppet både hjemme i vuggen og ute i vognen hele vinteren og våren. Jeg kommer til å bli litt lei meg når hun har blitt for stor for teppet.
Nå henger det bare til pynt over hengevuggen i stua, og venter på høsten til det igjen er kaldt nok til å bli brukt. For tiden er det altfor varmt til å i det hele tatt tenke på tepper, men man skal ikke klage over slikt. :-)

No comments:

Post a Comment