Monday 22 July 2013

Sommer

*puh puh* Jeg må visst, atter en gang, blåse støv av denne stakkars bloggen. Jeg tenker ofte på at jeg burde blogge, og jeg har en hel del hekleprosjekter å vise fram, men så blir det bare ikke gjort. 

Nå er det sol og sommer, og her på østlandet er vi heldige i år og har nydelig varmt vær hver eneste dag. Ferien vår er teknisk sett slutt da, mannen er tilbake på jobb i dag. Vi har hatt fire uker sammen og virkelig kost oss. Vi startet med to uker i Danmark hvor vi hadde leid et fint feriehus på et bittelite sted som heter Fakse Ladeplads.


Det ligger på Sjælland og med bare en liten times kjøring til København var vi også der en del. Vi har shoppet på Strøget (selvsagt måtte både Disney Store og Legobutikken besøkes), vært i Bonbonland, badet på stranden, besøkt Danmarks Akvarium, vært i Tivoli, i København Zoo, i en fin labyrintpark (og måtte faktisk streve en del for å fortjene diplomet i hovedlabyrinten!), på Experimentarium og best av alt var Knuthenborg Safaripark på Lolland. Så mange flotte dyr som man får komme innpå (å besøke København Zoo senere i ferien var faktisk en skuffelse. Når man har klappet på lemurer er det ikke det samme å se dem gjennom et bur.) og en enorm lekeplass som guttene virkelig storkoste seg i.

Fakse Ladeplads hadde kanskje ikke mer enn et par butikker og en jernbanestasjon, men rett over veien fra feriehuset var det en lang og flott sandstrand. 

Thomas storkoste seg blandt geitene i Knuthenborg. Oscar var derimot svært skeptisk, spesielt siden de hele tiden ville spise på klærne våre. En han derimot ikke var skeptisk til var Mikke Mus. Det stod en mann utkledt som Mikke utenfor Disney Store og Oscar gikk rett bort og ville gi ham en klem. Mikke løftet ham opp og holdt ham, og Oscar hadde ikke tenkt å komme ned derfra med det første. Han snakker fremdeles om at han fikk klem av Mikke Mus. :-)

De siste to ukene var vi hjemme, med noen må dagsutflukter her og der og med litt hagejobbing. Jeg har ikke plantet noe som helst i bedene i år, og er sjeleglad for at staudene klarer seg selv og vokser fram hvert år uten at jeg trenger gjøre noe. Jeg liker frodige og fargerike hager, men jeg liker ikke hagearbeid, og de to går sjelden sammen. Jeg har imidlertid plantet to syrinbusker i hagen og mannen min har satt opp hvitt stakittgjerde, så nå ser ikke forsiden av hagen så stusselig ut lenger.

Og ikke minst har Alva vokst seg stor og fin. Seks måneder har hun blitt nå. Hun sover fremdeles godt, spiser grøt både til frokost og kvelds, snur seg begge veier, smiler og ler og er en liten fryd å ha i hus.
Det er rart å tenke på at denne første spedbarnstiden er forbi og at vi aldri mer skal ha små nyfødte i hus. Samtidig føler jeg meg veldig ferdig, og av en eller annen merkelig grunn klør det i fingrene etter å bli kvitt klær, babyutstyr, vogner og slikt. Jeg fryder meg over at alle tre vokser og blir store. :-)

No comments:

Post a Comment