Sunday 16 December 2012

Juleforberedelser

Tiden bare raser av gårde og nå er det plutselig bare en uke igjen til jul. Juleforberedelsene er forsåvidt godt i gang all den tid alle julegaver er innkjøpt og innpakket, julekort og julegaver sendt (i god tid før fristen til og med), juletreet innkjøpt og juleboken tatt fram og skrevet i. Det vi mangler er stort sett baking og matinnkjøp.

Thomas koser seg med både Legokalender og vanlig sjokoladekalender i år, men i tillegg har jeg kjøpt Redd Barna aktivitetskalender. Det er riktignok den samme som i fjor, men da følte jeg Thomas var litt liten til å være med på slikt. I år koser vi oss imidlertid med å lage en ny figur til juleverkstedet hver dag. Her er så langt vi var kommet for noen dager siden. Thomas lager gjerne historier om Mixit, juleuglen, Portofino Post, fru Komfurie og de andre og det er morsomt å høre på. :-)


Jeg broderte julestrømpe til Thomas allerede i 2009, men den ble aldri montert helt ferdig siden den ikke skulle tas i bruk på noen år ennå. I år broderte jeg en til Oscar også, og begge ble sydd sammen og er nå klare til å brukes for aller første gang i år. Jeg tror det blir veldig koselig med personlig julestrømpe, og Thomas virket i allefall veldig fornøyd da han fulgte med på monteringen.


I morgen begynner julebaksten. Jeg vil ha julekakene mine ferskest mulig og uten en tur i fryseren, så du ser ikke meg med stappfulle kakebokser tidlig i desember. I morgen står pepperkaker og pepperkake-Mummihus for tur. Dette blir første år med pepperkakehus etter at vi begynte å feire i eget hus, og jeg er spent på hva Thomas vil synes om det. Morsomt når de blir eldre og kan delta på ting i mye større grad. I år er også første år vi skal sette ut mat til nissen før vi legger oss lille julaften. Jeg er spent på reaksjonen når han ser kakesmulene, kaffeskvett i koppen og "takk" skrevet i klementinskall (og selvsagt julegaver under treet og stappfull julestrømpe). Jeg gleder meg vel så  mye på barnas vegne som på min egen. :-) Oppskrift på verdens beste pepperkaker finner dere forresten her. :-)

1 comment: